Aluksi
Ensiksi haluan lausua henkilökohtaisen uskontunnustukseni. Uskon eri
Jumalaan kuin mihin ihmiset yleensä
tänä päivänä uskovat - varsinkin mihin
monet teologit uskovat. Uskon näet kristilliseen, kolmiyhteiseen Jumalaan,
"joka on puhunut profeettain
kautta", lainatakseni erinomaista Nikaian
uskontunnustusta. Tämä Jumala ei ole sama
kuin liberaaliteologian jumala.
Jumala ei ole kuollut Jumala, vaan elävä Jumala. Hän ei ole Jumala,
joka olisi jättänyt maailman sen oman
onnen ja sattumanvaraisen kehityksen varaan, vaan hän on Jumala, joka
kaitselmuksellaan johdattaa luomansa maailman kulkua ja pitää sitä yllä. Sen lisäksi
hän on Pyhän Henkensä kautta
ilmoittanut itsensä ihmisille ja antanut Sanansa.
Hän ei ole vaiennut, vaan hän on
puhunut, vieläpä kirjoituttanut meille Sanansa
siinä muodossa ja laajuudessa, kuin
hänelle on hyväksi näkynyt. Pyhä Raamattu
on tämä Jumalan sana. Se on syntynyt Pyhän Hengen vaikutuksesta, ja on
sellaisena ainutlaatuinen:
- kaikissa asioissa ja joka sanassa paikkansapitävä ja erehtymätön
sekä sellaisena luotettava uskon, opin ja
elämän normi
- kirja Kristuksesta ja hänen toimittamastaan pelastuksesta
- lain ja evankeliumin saarna
- uskoon kutsuva, uskoa synnyttävä ja vahvistava
- sisältää kaikissa kirjoissaan
kaikkialla yhden ja saman opin, yhden ja saman jumalakuvan, yhden ja
saman pelastustien, yhden ja saman evankeliumin.
Raamatussa ei ole kahta eri luomiskertomusta, vaan 1 Moos. 1. luku
kertoo luomisesta yleisesti ja ihmisestä luomakunnan kruununa ja Jumalan
kuvana, kun taas 2. luku kertoo yksityiskohtaisesti ihmisen luomisen ja hänen asettamisensa Paratiisiin. Meille alkukertomukset eivät ole myyttisiä
tarinoita, vaan totta. Niinpä uskon, että
maailma peräti hämmästyy, kun se joutuu
tuomiolle ja näkee vierellään Kainin ja
muut epäuskoiset.
Uskon: Jumala ei muutu. Hän on kaikkivaltias, joka pystyi antamaan
ja myös antoi meille Sanansa ilman virheitä ja erehdyksiä. Vapahtajamme
sanoo: "Jos te pysytte minun sanassani, niin
te totisesti olette minun opetuslapsiani, ja te tulette tuntemaan totuuden, ja
totuus on tekevä teidät
vapaiksi." (Joh. 8:31-32).
Haluan pysyä hänen sanassaan, omistaa siinä totuuden ja tuntea sen
sekä olla Vapahtajan tarkoittamalla tavalla vapaa. Tähän samaan haluan
kutsua myös teitä kaikkia.
Usko ei ole kuin kirja hyllyllä, jonka voi tarvittaessa ottaa ja panna
takaisin. Usko on Pyhän Hengen lahja.
Pyhä Henki toimii tehokkaasti ja
voimallisesti Raamatun sanassa ja sen mukaisessa saarnassa. Tätä Pyhän Hengen
toimintaa ihminen voi luontaisilla turmeltuneilla "kyvyillään" vastustaa.
Siksi Raamattu sanoo: "Tänä päivänä,
kun kuulette hänen äänensä, älkää
paaduttako sydämiänne." (Hebr. 3:7-8).
Apologetiikka eli kristillisen opin ja uskon puolustaminen järkiperustein
on hyödyllistä poistamaan ulkonaisia
epäluuloja, mutta se ei saata ketään
uskoon. Eivät kainilaisetkaan uskoneet,
vaikka heillä oli Aadamin ja Eevan todistus
siitä, mitä oli tapahtunut. Kun opimme Jumalan sanan nojalla tuntemaan
kadotuksenalaisen tilamme ja Jumalan vihan syntiemme tähden sekä sitten
lohdutukseksemme saamme kuulla evankeli
umia, että Kristus on sovittanut Jumalan vihan ja että meillä on
syntien anteeksisaaminen hänen
nimessään, Pyhä Henki synnyttää meissä
uskon. Hän liittää meidät elävään
yhteyteen Jumalaan ja tekee meistä Sanan
opetuslapsia. Sanomme: "Puhu, Herra, palvelijasi kuulee."
Näin haluan sanoa myös tänään,
kun nyt menen varsinaiseen aiheeseeni.
1. Raamatun alkulukujen yleisestä merkityksestä
Heprean kielessä sana `alku' (reshiit) ei tarkoita jotakin mitätöntä,
vähäpätöistä, vaan se on samaa kantaa
kuin sana `pää' (rosh). Se on siis
pääkohta, kaiken myöhemmän perusta, jota
ilman jatkoakaan ei voi olla. Kun Vapahtajamme palautti yksiavioisuuden ja
avioliiton kunniaan, hän vetosi alkuun.
Hän sanoi ponnekkaasti: "Ettekö ole
lukeneet, että Luoja jo alussa `loi
heidät mieheksi ja naiseksi' (Matt. 19:4).
Erokirjasta hän lausui: "Teidän
sydämenne kovuuden tähden Mooses salli
teidän hyljätä vaimonne, mutta
alusta ei niin ollut" (Matt. 19:8). Huomaamme
hänen sanoistaan, mitenkä painava,
ratkaiseva merkitys on alulla.
Niin myös Raamatun alkuluvut luovat perustan koko kristilliselle opille.
Jos otat pois Raamatun alkuluvut, kristillisyytesi roikkuu ilmassa vailla
perustusta.
2. Jumala-kuva
Jo Raamatun ensimmäinen luku esittää Jumalan kolmiyhteisenä. Jumala (Isä) luo taivaan ja maan, Jumalan
Henki liikkuu vetten päällä, ja kun Jumala
puhuu, Sanan kautta syntyy, mitä Jumala haluaa. Tämän Uusi testamentti
lausuu näin: "Alussa oli Sana, ja Sana
oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä.
Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan,
ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään,
mikä syntynyt on." (Joh. 1:1-3). Tämä ei
ole apostoli Johanneksen henkilökohtainen tulkinta, vaan se, mitä hän lausuu,
sisältyy jo kaikilta olennaisilta osiltaan Raamatun ensimmäiseen lukuun. Ja
tämän niin kuin senkin, mitä
Johannes sanoo enemmän kuin Raamatun ensi luvussa on, hän lausuu Pyhän
Hengen johtamana.
Raamatun ensimmäinen luku tuo esille Jumalan kolmiykseyden myös
toisella tavalla. Jakeissa 26 ja 27 on kirjoitettuna:
"Ja Jumala sanoi: `Tehkäämme ihminen kuvaksemme,
kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja
taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan
ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat.' Ja Jumala loi ihmisen
omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän
hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi
heidät."
Ensiksikin tässä tulee esille Jumalan ykseys: "Jumala sanoi", "Jumala
loi", "hän hänet loi". Verbi on yksikössä,
samoin sana "hän" ilmaisee, että
Jumala on yksi. Lisäksi Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa. Ihminen on
luotu yhden Jumalan kuvaksi, ei monen jumalan.
Toiseksi tässä jakeessa 26 sanotaan:
"Tehkäämme ihminen
kuvaksemme, kaltaiseksemme." Jumala ei käy
neuvotteluja ihmisten tai enkelien kanssa
siitä, mitä hän tekee (Jes. 40:13), vaan
ihmisen luomispäätöksen ilmaisee se
Jumala, joka edellä ilmoitetaan Isä-Jumalaksi, Sanaksi ja Hengeksi. Tämä
selittää monikon käytön. Ja kuitenkaan ei
ole kolmea Jumalaa, vaan yksi ainoa. Sanat "kuvaksemme", "kaltaiseksemme"
jae 27 selittää: "Jumala loi ihmisen
omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän
hänet loi."
Jumala osoitti kaikkivaltansa ja mahtinsa luomalla maailman
pelkällä sanalla tyhjästä. Samalla hän osoitti
olevansa kaikkiviisas. Jumalan ei tarvitse tehdä jotakin jostakin sellaisesta,
mikä on jo olemassa, vaan hän voi luoda
tyhjästä, "kutsua olemattomat
olemaan"
(Room. 4:17, alkutekstin mukaan). Jumala ei tarvitse jotakin alkumateriaa
tai alkuenergiaa, jonka räjähdyksestä
maailma syntyisi, vaan luomisen merkitys on juuri siinä, että Jumala luo tyhjästä
eli kutsuu "olemattomat olemaan".
Jumala katsoi kaikkea, mitä hän oli tehnyt, ja sanoi:
"Katso, se oli sangen hyvä."
(1 Moos. 1:31). Jumalan teot ovat hyviä. Hänen luomansa maailma
oli kaikinpuolin hyvä, sopusointuinen, rauhan tyyssija. Jumala ei ole syypää
pahaan eikä sen alkusyy.
Pahan syntyyn Jumala ei ole ilmoittanut meille muuta syytä, kuin
erään enkeliruhtinaan kapinan, johon
muitakin enkeleitä yhtyi, ja ihmisen
suostumisen kiusaajan viettelykseen. Tämän
tunnustaminen ja tähän selitykseen
tyytyminen on uskon asia. Turmeltuneelle
järjellemme se pysyy loukkauksena. Raamattu kieltää meitä tekemästä Jumalan
kuvaa. Meidän on siis tyytyminen siihen, millaiseksi hän itse itsensä
Sanassaan ilmoittaa. Jumala on vanhurskas Jumala. Hänessä ei ole vääryyttä eikä
mitään epäpyhää tahi pahaa. Hän ei ole
synnin alkusyy eikä sen mikään syy.
3. Jumalan kuva ihmisessä
Jumala loi siis ihmisen omaksi kuvakseen (1 Moos. 1:26-27).
"Jumala on henki" (Joh. 4:24). Niin myös
hänen kuvansa on hengellinen asia. Jumalan kuva ei perustunut
ruumiillisuuteen, ei myöskään miehisyyteen eikä
naisena olemiseen, vaan kuten Uusi testamentti selittää
"totuuden vanhurskauteen ja
pyhyyteen" ja oikeaan Jumalan tuntemukseen (Ef. 4:24; Kol. 3:10), siis
todelliseen, häiriöttömään ja katkeamattomaan jumalayhteyteen. Ihminen heijasti kaikella olemuksellaan ja
sisäisellä sielun elämällään kuten
myös ajatuksillaan, sanoillaan ja teoillaan
sitä, millainen Jumala on. Hän oli
pukeutunut totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen. Jumalan kuva merkitsee myös
sitä, että ihminen on
iankaikkisuusolento, sitä, että hänellä on kuolematon
sielu. Hän ei ole vain maasta, vaan
"Jumala puhalsi hänen sieraimiinsa elämän
hengen" (1 Moos. 2:7). Hänet luotiin
eri tavalla ja erilaiseksi kuin eläimet. Vaikka ihminen on maasta, hänen
ruumiinsakin on alun perin tarkoitettu sellaiseksi, joka ei palaa maahan. Ihminen on
siis kokonaisena, sekä ruumiin että
sielun puolesta, iankaikkisuusolento. Eläimet sen sijaan on luotu häviämään (2
Piet. 2:12).
Lankeemuksessa ihminen kadotti Jumalan kuvan. Se palautuu
uudestiluomisessa eli uudestisyntymisessä.
4. Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi
Jumala loi ensiksi miehen, Aadamin, ja sitten hänen kylkiluustaan
hänelle vaimon, Eevan. Tällaisena, miehenä
ja naisena, ihminen on laji, muista erottuva, sui
generis, jonka Jumala siunasi: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää
ja täyttäkää maa ja tehkää se
itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat
ja taivaan linnut ja kaikki maan
päällä liikkuvat eläimet"
(1 Moos. 1:28). Kumpikaan yksinään ei edusta koko
lajia.
Sekä mies että vaimo olivat Jumalan kuva.
"Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän
hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi
heidät" (1 Moos. 1:27). Jumala ei luonut
ihmisiä, jotka olisivat olleet miehen ja naisen välimuotoja, vaan he olivat
terveitä. Aadam oli täydellinen mies,
Eeva täydellinen nainen. Jumala ei
myöskään siunannut ihmisiä harjoittamaan
sukupuolielämää oman sukupuolensa
kanssa, vaan sellainen on "luonnon vastaista"
(Room. 1:26-27), vastoin "Jumalan tuntemista"
ja "kelvottoman mielen" (Room. 1:28) hedelmää.
Jumala asetti Paratiisissa avioliiton, ei vain Aadamin ja Eevan välille,
vaan pysyvänä säädöksenä koko
ihmiskunnalle. "Sentähden mies
luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön
vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi" (1 Moos. 2:24). Vapahtaja vetoaa
juuri tähän sanaan avioliiton pysyvyyden osoituksena (Matt. 19:5).
Avioliitossa on paitsi miehen ja vaimon erikoislaatuinen, läheinen
keskinäinen suhde, toisiinsa sitoutuminen ja
ykseys ("yksi liha"), myös järjestys.
"Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä
teen hänelle avun, joka on hänelle
sopiva" (1 Moos. 2:18). Jopa Paratiisissa
Aadam olisi ollut ilman vaimoa yksinäinen
eikä hänen olisi ollut hyvä olla. Niinpä
Jumala vielä samana päivänä teki hänelle
sopivan avun. Tämän järjestyksen
kuvaa Uusi testamentti sanoilla: "Mies on
vaimon pää." Sen on määrä toteutua
miehen uhrautuvan rakkauden alla (Ef. 5:25) ja vaimon kunnioittaessa
miestänsä (Ef. 5:33).
5. Saarnavirka
Jumala antoi Aadamille kiellon, ettei hän saanut syödä hyvän ja pahan
tiedon puusta, joka oli keskellä Paratiisia (1 Moos. 2:17, 3:3). Tämä käsky ei
ollut kirjoitettu suoraan sydämeen, vaan Jumala antoi sen ulkonaisen sanan
kautta. Vasta tämän jälkeen Jumala loi
Eevan, joka sai tiedon asiasta
mieheltään. Aadamin asiana oli kertoa Jumalan
käsky Eevalle ja jälkipolvillekin, jos
niitä olisi Paratiisissa tullut. Opetusvirka
eli saarnavirka on siis Paratiisista
peräisin, ja se annettiin miehelle.
Tämän huomatessamme
ymmärrämme paremmin, miksi Paavali opettaessaan saarnaviran kuuluvan
miehelle sanoo: "Sillä Aadam luotiin
ensin, sitten Eeva" (1 Tim. 2:13).
Jumalan Aadamille suoraan ja Eevalle
välillisesti antamasta sanasta kiusaaja irrotti
ensimmäiset ihmiset ja kiinnitti heidän
katseensa kiellettyyn hedelmään, ja he
molemmat lankesivat.
Oli kuitenkin ero lankeemuksen tavassa. "Vaimo näki, että siitä puusta
oli hyvä syödä ja että se oli ihana
katsella ja suloinen puu antamaan
ymmärrystä, ja hän otti sen hedelmästä ja söi ja
antoi myös miehellensä, joka oli
hänen kanssansa ja hänkin söi"
(1 Moos. 3:6). Raamattu kuvaa vaimon
elämyksellisyyttä ja tunteita, jotka
johdattavat häntä. Hän antaa miehelleen sitä,
mitä pitää hyvänä. Mies seuraa vaieten,
kun pitäisi kohottaa Jumalan sana kiusausta vastaan, ja rikkoo.
"Eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen"
(1 Tim. 2:14). Sukupuolien erot ilmenevät lankeamisen
tavassa, ja sillä on vaikutuksensa siihen, että Jumala on säätänyt saarnaviran
miehelle, ei naiselle. Tätä miehen ja
naisen eroa ei voida muuttaa, koska se perustuu luomisjärjestyksiin. Niihin
kajoaminen on Luojan paikalle menemistä, hänen uhmaamistaan ja
ylimielisyyttä, hybristä.
Sitä mukaa kun sitten ihmiskunta alkoi kasvaa, tuli tarpeelliseksi
järjestää julkinen saarnavirka. Siitä 1 Moos.
4:26 lausuu [käytän paremmin alkukieltä
vastaavaa vanhempaa Biblian
käännöstä]: "Silloin ruvettiin saarnaamaan
Herran nimestä."
6. Ihmisen lankeemus, pako Jumalasta, perisynti
Syntiinlankeemuksen välitön seuraus oli se, että ihminen pakeni
pahan omantunnon vallassa Jumalaa. "Ja
mies vaimoineen lymysi Herran Jumalan kasvojen edestä paratiisin puiden
sekaan... Minä kuulin sinun askeleesi Paratiisissa ja pelkäsin, sillä minä
olin alasti, ja sen tähden minä lymysin."
(1 Moos. 3:8,10). Tällä pakomatkalla
jokainen ihminen on yhä luonnostaan, ellei Jumala ole saattanut häntä
uskoon. Se metsä, johon nykyajan ihminen pakenee, on toki sekametsä, erilaisten
käsitysten viidakko, ilman Golgatan ristin puuta. On ateismia, juutalaisuutta,
islamia, monijumalisuutta, teko-oppia höystettynä kristillisillä
opinkappaleilla. Yksi ateismin muoto on
evolutionismi, joka on kasvavassa voimassa, vaikka sen perusteet huojuvat ja romahtavat.
Se on vaarallinen, koska se on uskonto, inttämä, joka ei kaipaa perusteita. Se on
tarkoitettu korvaamaan kristillinen usko ja antamaan tilalle jotakin sellaista,
minkä nykyaikainen, ns. sivistynyt ihminen
voi omaksua.
Raamatun alkukertomukset kuvaavat perisynnin vaikutuksia:
"Kun Jumala loi ihmisen, teki hän hänet Jumalan
kaltaiseksi... Kun Aadam oli sadan kolmenkymmenen vuoden vanha, syntyi
hänelle poika, joka oli hänen kaltaisensa,
hänen kuvansa, ja antoi hänelle
nimen Seet... Niin oli Aadamin koko elinaika yhdeksänsataa kolmekymmentä
vuotta; sitten hän kuoli." (1 Moos.
5:1,3,5). Seet ei ollut enää Jumalan kuva,
vaan Aadamin kuva. Aadam kuoli, niin myös seuraavat sukupolvet. Myös
hurskas Aabel kuoli eikä vain jumalaton
Kain. "Ihmisten pahuus oli suuri maan
päällä ja ... kaikki heidän sydämensä
aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan
pahat" (1 Moos. 6:5). "Ihmisen sydämen aivoitukset ovat
pahat nuoruudesta saakka" (1 Moos. 8:21).
Tämä on paitsi alkulukujen myös koko muun Raamatun todistus
ihmisen perisynnistä ja pahuudesta.
7. Ensimmäinen evankeliumi (protoevankeliumi)
Tätä pakenevaa, turmeltunutta, synteihinsä kuollutta ihmistä Jumala
lähestyi huutamalla hänen omalletunnolleen:
"Missä olet?" (1 Moos. 3:9). Edelleen Jumala sanallaan lähestyy
ihmistä huutaen hänelle: "Missä
olet?", jotta ihminen näkisi
kadotuksenalaisen tilansa. Kristillisen kirkon tehtävä on
nyt tämä huutaminen, omalletunnolle puhuminen, sen herättäminen toimintaan
Jumalan edessä. Tämä ei ole vielä
evankeliumia, eikä omantunnon
herääminen ole vielä uskoa. Huuto:
"Missä olet" on lakia, ja kun omatunto herää, se
syyttää, ja ihminen tuntee Jumalan vihaa,
kadotuksenalaisuutta ja omantunnon kauhuja. Ihmisellä on puolusteluja. Hän
löytää syyllisiä. Silloin hän löysi
"vaimon, jonka annoit", ja käärmeen, joka
"petti minut". Nyt hän löytää toisia ihmisiä
ja luonteen heikkoutta, kuitenkin silloin niin kuin nytkin ihmisen mielestä
syyllinen viime kädessä on Jumala, mutta
ei missään tapauksessa hän itse.
Torjunta on voimakas, omaa syyllisyyttään hän
ei halua myöntää. Tässä on
synnintekijän psykologia: Muut ovat syyllisiä
siihen, mitä itse olen tehnyt, en minä. Mutta
Jumalan edessä selittelyt eivät auta.
"Etkö syönyt siitä puusta, josta minä
kielsin sinua syömästä?" (1 Moos. 3.11).
Synnin tosiasiaa ei voi kieltää, kun
joutuu Jumalan puhutteluun. "Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki
sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että
jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä,
sentähden ettei mikään liha tule
hänen edessään vanhurskaaksi lain
teoista; sillä lain kautta tulee synnin
tunto" (Room. 3:19-20). Ja tähän on lääke
vain Jumalalla. Se oli olemassa ensimmäisille ihmisille, se on olemassa meille.
Kiusaaja saa kuulla tuomionsa. "Ja minä panen vainon sinun ja vaimon
välille ja sinun siemenesi ja hänen
siemenensä välille; Hän on polkeva rikki
sinun pääsi, ja sinä olet pistävä
Häntä kantapäähän." (1 Moos. 3:15).
Hepreassa sana "siemen" on feminiini,
mutta sana "hän" on maskuliini, joka
on suomeksi käännetty Kirkkoraamatussa (v. 1933) väärin sanalla "se". Tässä
on ihana lupaus Vapahtajasta ja hänen voitostaan hänen kuolemansa kautta.
Tälle lupaukselle perustuvat kaikki
myöhemmät lupaukset Messiaasta, joita
annettiin patriarkoille ja profeetoille. Ja Uusi testamentti kertoo sen täyttyneen
Kristuksessa: "Sitä varten Jumalan Poika
ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi
perkeleen teot" (1 Joh. 3:8).
Ensimmäinen evankeliumi puhuu vaimon siemenestä. Se viittaa
Jeesuksen erikoislaatuiseen sikiämiseen ja
neitseelliseen syntymään, jonka
profeetta Jesaja ennusti ja jonka Uusi testamentti vahvistaa. Neitseellinen syntymä
on olennainen osa Apostolista uskontunnustusta. Onhan se perustava osa
sitä Kristuksen tekoa, jolla hän hankki
voiton kiusaajasta tulemalla ihmiseksi kantamatta Aadamin synnillistä kuvaa.
Todistuksena rakkaudestaan Jumala teki eläimen nahasta Aadamille
ja Eevalle puvut; vieläpä puki heidät
niihin. Tämä oli varmasti samalla symbolinen teko. Jumala itse peitti
ihmisen häpeän, niin kuin hän peittää
meidän syntihäpeämme pukemalla
meidät teurastetun Karitsan vanhurskauden pukuun. On myös ilmeistä, että
Raamattu kertoo meille hyvin lyhyesti, vain yhteenvedon omaisesti sen, mitä
kaikkea Jumala Paratiisissa puhui.
Ensimmäisen lupauksen voimasta ensimmäiset ihmiset lakkasivat
pakenemasta Jumalaa ja alkoivat taas elää
hänen yhteydessään, niin kuin näemme
4. luvusta, kun Eeva (1 Moos. 4:1) ja Aadam (1 Moos. 4:25) kiittävät
Jumalaa saamistaan lapsista, millä asioilla
on myös yhteys heidän Messias-uskoonsa.
Eeva olettaa jo Kainin olevan luvatun Messiaan.
"Minä olen saanut miehen,
Herran" (1 Moos. 4:1), hän lausuu. Näin kohta on alkukielen
mukaan käännettävä, kuten sen käänsi
uskonpuhdistaja Martti Luther, joka oli
etevä heprean kielen tuntija. Biblian
käännös seuraa Lutheria: "Minulla on mies,
Herra."
Monet teologit eivät usko, että Eevalla olisi voinut olla
Messias-usko, ja siksi he kääntävät toisin. Samalla
he osoittavat, että heillä on erilainen
Jumala kuin Lutherilla ja monilla muilla. Heidän Jumalansa ei ole elävä Jumala,
joka on puhunut totuudellisesti ja joka on alusta lähtien luvannut Vapahtajan.
Eevan Messias-odotus oli oikea; hän vain erehtyi ajasta ja henkilöstä -
katkerasti. Kain ei ollut Messias, vaan murhamies.
Osoituksena Messiaan tulevasta voitosta, jolla hän hankki meille
pääsyn synnin ja kuoleman vallasta, Jumala
otti tykönsä Hanokin. Tässäkin
suomalainen käännös hämärtää asiaa puhumalla
"pois ottamisesta". Kyseinen verbi
merkitsee aina "tykö ottamista". Käärmeen
pään murskaaminen merkitsi voittoa kuolemasta, siis myös ruumiin
ylösnousemusta. Se, minkä piti maaksi
jälleen tuleman, täytyy kerran tulla esiin
kuoleman kahleista vapaana.
8. Ajalliset rangaistukset
Usein uskovalla voi olla vaikeuksia ymmärtää sitä, että hän on hyvässä
Jumalan turvassa Kristuksessa, vaikka ajalliset koettelemukset
kohtaavatkin häntä. Niiden kohdatessa hän voi
kysyä: Onko Jumala minut hylännyt? Jo
ensimmäiset ihmiset saivat heti oppia,
että synnin ajalliset seuraukset ja kiroukset seuraavat heitä koko elämänsä,
vaikka he ovat saaneet syntinsä anteeksi.
Näistä kuolema on ankarin: "Maaksi
pitää sinun jälleen tuleman"
(1 Moos. 3:19). Otsansa hiessä raataminen ja
raskauden vaivat ovat tosiasia. Vaikka
inhimillinen myötätunto, rakkaus, lepo yms.
voivat ja saavat niitä lievittää, niitä pakoon
ei kuitenkaan kukaan pääse. Ja vielä
ihmisten oli lähdettävä pois Paratiisista.
Näillä rangaistuksilla oli kuitenkin ihmistä auttava ja suojaava
merkitys. "Kun ei hän nyt vain ojentaisi
kättänsä ja ottaisi elämän puusta ja söisi ja
eläisi iankaikkisesti!" (1 Moos. 3:22).
Jos näin olisi käynyt, jotakin
peruuttamattoman kohtalokasta olisi tapahtunut. Siksi ihminen karkotettiin
Paratiisista. Ajalliset rangaistukset kääntyvät
uskovilla isälliseksi kuritukseksi.
"Kaikki yhdessä vaikuttaa niiden
parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat
kutsutut" (Room. 8:28).
9. Enkelit
Kun Jumala karkotti ihmisen Paratiisista, hän asetti kerubit
"vartioitsemaan elämän puun
tietä" (1 Moos. 4:24). Kerubit ovat enkeleitä, joiden
tehtävänä on "varjostaa
armoistuinta" (Hebr. 9:5). Kerubit toteuttavat
Jumalan kaitselmusta Jumalan kansan hyväksi. Se toteutui Kristukseen asti siten,
että vaikka hänen esi-isänsä olivat
vainottuja ja vaikka välistä jopa koko
Israelin kansa oli vaarassa hävitä, Hän
kuitenkin syntyi Jumalan määräämänä aikana
ja toteutti lunastustyönsä. Vieläpä
koko maailman täytyi olemassaolollaan ja toimillaan sitä palvella; jopa
Rooman maailmanvallan ja keisarin verotusta koskevan käskyn. Uuden
testamentin aikana kerubit antavat Jumalan
heidän välityksellään toimittamalla
maailmanhallinnalla suojan evankeliumille ja uskoville, jopa julkisesti toimivalle
oikein opettavalle kirkolle, niin etteivät viholliset voi hävittää evankeliumia
eikä Kristuksen kirkkoa.
10. Suuri luopumus
Ennen vedenpaisumusta tapahtui suuri luopumus, niin kuin tapahtuu
myös ennen maailmanloppua (Luuk. 18:8) ja joka edelsi myös antikristuksen
eli paavikirkon esiinnousua (2 Tess. 2:3). Raamattu kuvaa Nooan ajan
luopumuksen johtuneen siitä, että
"Jumalan pojat" ottivat vaimoikseen
"ihmisen tyttäriä" (1 Moos. 6:4). Koska enkelit
eivät avioidu, "Jumalan pojat" eivät
ole enkeleitä, vaikka joku on niinkin
väittänyt. Yksinkertaisinta ja heprean mukaista on Martti Lutherin tapaan
käsittää "Jumalan pojat"
samalla tavoin kuin "Israelin
pojat" (=israelilaiset) miespuolisiksi Jumalan lapsiksi ja
"ihmisten tyttäret" epäuskoisen maailman
naisiksi. Kokemus kaikkina aikoina kertoo
siitä, mitenkä huono vaikutus
voimakkailla epäuskoisilla naisilla saattaa olla
uskoviin miehiin ja jälkipolveen. Mainituista "Jumalan poikien" ja ihmisten
tyttärien avioliitoista syntyi
"sankareita" (Luther: valtiaita) ja kerrotaan,
että "maa oli täynnä
väkivaltaa" (1 Moos. 6:13). Samantapaisen kehityksen
olemme nähneet kristikunnassa mm. viime vuosikymmeninä.
11. Nooa ja vedenpaisumus
1 Moos. 6. luku kuvaa paitsi koko ihmiskunnan suurta
syntiturmelusta myös sen valtaosan paatumusta, kun
se ei ottanut vastaan Jumalan sanaa, vaan hylkäsi "vanhurskauden
saarnaajan", Nooan, opetuksen. "Nooa oli
aikalaistensa keskuudessa hurskas ja nuhteeton mies ja vaelsi Jumalan yhteydessä"
(1 Moos. 6:9). Hänen oikea Jumala-suhteensa oli seurausta siitä, että hän
"oli saanut armon Herran silmien
edessä" (1 Moos. 6:8).
"Mutta maa turmeltui Jumalan edessä ja maa tuli täyteen
väkivaltaa" (1 Moos. 6:11). Nooan erityinen
parannussaarna kesti satakaksikymmentä vuotta (1 Moos. 6:3). Tänä aikana
kuoli hurskaita patriarkkoja ja muita uskovia, mutta sitten kun vedenpaisumus
tuli, vain seitsemän henkeä Nooan
lisäksi lähti arkkiin ja pelastui tulevaan
maailmaan.
Maailman lopun edellä ihmiset muistuttavat vedenpaisumusta
edeltävää maailmaa paatumuksessaan ja
väkivallassaan. Jeesus sanoo: "Sillä
niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen
Pojan tulemus oleva. Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen
vedenpaisumusta: söivät ja joivat, naivat
ja naittivat, aina siihen päivään asti,
jona Nooa meni arkkiin, eivätkä
tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös
Ihmisen Pojan tulemus oleva." (Matt.
24:37-39) Apostoli Paavali lausuu: "Mutta
tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva
vaikeita aikoja. Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita,
kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia,
vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä,
epähurskaita, rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä,
raakoja, hyvän vihamiehiä, pettureita,
väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa
enemmän kuin Jumalaa rakastavia; heissä
on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia
karta." (2 Tim. 3:2-5)
Apostoli Pietari yhdistää Kristuksen helvettiin astumisen tuomion
julistukseksi niille, jotka Nooan aikana
eivät olleet kuuliaisia. Hän
kirjoittaa:" Sillä myös Kristus kärsi kerran
kuoleman syntien tähden, vanhurskas
vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät
Jumalan tykö; hän, joka tosin
kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi
hengessä, jossa hän myös meni pois ja
saarnasi vankeudessa oleville hengille, jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset,
kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin
arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta."
(1 Piet. 3:18-20).
Samalla Pietari ottaa tästä
faktisesta tapahtumasta vertauskuvan kasteen liittoon:
"Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena
_ joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä
Jumalalta _ (Luther: hyvän omantunnon liitto Jumalan kanssa) Jeesuksen
Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen
allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat
alistetut." (1 Piet. 3:21-22).
Toisessakin kirjeessään Pietari viittaa vedenpaisumukseen sanoen:
"Sillä tietensä he (pilkkaajat) eivät ole
tietävinään, että taivaat ja samoin maa,
vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan
sanan voimasta ja että niiden kautta
silloinen maailma hukkui vedenpaisumukseen. Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat
samalla sanalla talletetut tulelle,
säästetyt jumalattomain ihmisten tuomion ja
kadotuksen päivään." (2 Piet.
3:5-7). Sama sana, mikä hukutti veteen ensimmäisen maailman, polttaa tämän
toisen maailman tulella. Vedenpaisumuksella ja maailmanlopulla on siis
kiinteä, erottamaton yhteys. Ja kun ihmiset
eivät halua tietää tulevasta tuomiosta, he
eivät halua tietää vedenpaisumuksestakaan, vaan ummistavat silmänsä
kaikkialla olevalle luonnon todistusaineistolle.
12. Ihminen ja luonto
Kun Jumala loi ihmisen, hän samalla siunasi hänet ja antoi hänelle
käskyn lisääntyä ja tehdä maa itselleen
alamaiseksi. "Ja Jumala siunasi heidät, ja
Jumala sanoi heille: `Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja
tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja
vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat
eläimet.'" (1 Moos. 1:28) Tämän siunauksen
alla yhä edelleen syntyy uusia sukupolvia ja ihminen voi hallita luomakuntaa,
vaikka syntiinlankeemus toi siihen omat vaivansa ja puutteensa. Ihminen ei voi
vapautua riippuvuudesta Luojaansa ja hänen alussa lausumaansa sanaan,
vaikka ihminen niin uhmassaan luuleekin.
Ihminen asetettiin Paratiisiin. Jos ihminen ei olisi langennut, ihmiskunnan
lisääntyessä Paratiisi olisi laajentunut
ja lopulta käsittänyt koko maapallon.
Maailma ennen vedenpaisumusta oli vegetaristinen.
"Ja Jumala sanoi: `Katso, minä annan teille
kaikkinaiset siementä tekevät ruohot, joita
kasvaa kaikkialla maan päällä, ja kaikki
puut, joissa on siementä tekevä hedelmä;
olkoot ne teille ravinnoksi. Ja kaikille metsäeläimille ja kaikille taivaan
linnuille ja kaikille, jotka maassa matelevat ja joissa on elävä henki, minä
annan kaikkinaiset viheriät ruohot ravinnoksi.' Ja tapahtui niin." (1 Moos. 1:29-30) Olosuhteet maapallolla
olivat niin hyvät, että kasvisravinto riitti
tyydyttämään tarpeet.
Tämä asiaintila muuttui vedenpaisumuksen jälkeen. Silloin Jumala
sanoi Nooalle: "Ja Jumala siunasi Nooan ja hänen poikansa ja sanoi heille:
`Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja
täyttäkää maa. Ja peljätkööt ja
vaviskoot teitä kaikki eläimet maan päällä ja
kaikki taivaan linnut ja kaikki, jotka maassa matelevat, ja kaikki meren kalat;
ne olkoot teidän valtaanne annetut. Kaikki, mikä liikkuu ja elää, olkoon teille
ravinnoksi; niinkuin minä olen antanut teille viheriäiset kasvit, niin minä
annan teille myös tämän
kaiken.'" (1Moos.9:1-3) Lihaa, josta verta ei ollut laskettu pois, ei saanut syödä. Eläin, joka
surmasi ihmisen, piti tappaa (1Moos.9:5-6).
Olosuhteet vedenpaisumuksen jälkeen heikkenivät. Myös ihmisen
elinikä laski nopeasti. Suuria muutoksia oli
tapahtunut. Tulihan sateenkaarikin vasta nyt näkyviin, ja se oli oleva liiton
merkkinä siitä, ettei Jumala toista kertaa
hävitä maapalloa tulvalla (1 Moos. 9:13).
Vaikka eläimiä ei käytetty
ravinnoksi ennen vedenpaisumusta, niitä
hoidettiin kotieläiminä ja teurastettiin. Jumala
itse teki jo Paratiisissa eläimen nahasta puvut ihmisille (1 Moos. 3:21).
Aabel, lampuri, (1 Moos. 4:2,4) ja Nooa (1 Moos. 8:20-21) uhrasivat Herralle
otollisia uhreja. Lampaanhoidosta saatiin vaatetukseen villaa ja turkista sekä
rasvoja uhreihin, ehkä myös
valaistukseen ja muihin tarkoituksiin. Öljyä,
kivihiiltä ja maakaasua ei vielä silloin
ollut luonnossa. Ne ovat vedenpaisumuksen seurausta ja peräisin eloperäisestä
maailmasta. Vedenpaisumusta edeltävä maailma on energian lähteenä
nykyiselle maailmalle.
Lopuksi
Millainen Raamattu olisi ilman sen alkulukuja ja niiden sisältämää
perustavaa kristillisen opin ainesta? Se olisi kuin rakennus ilman perustusta.
Jos Raamatun alkulukujen opetus Jumalasta kaikkivaltiaana Luojana
ja kolmiyhteisenä Jumalana otetaan pois, päädytään evolutionistiseen
Jumala-kuvaan, jonka muodostumisessa ihmisellä on ratkaiseva merkitys. Silloin
meillä ei ole Jumalaa, joka on puhunut ja
itse ilmoittanut itsensä.
Jos Raamatun alkulukujen opetus ihmisen lankeemuksesta, Jumalan
kuvan menettämisestä ja perisynnistä
poistetaan, ei ole perustetta Uuden testamentin sanomalle Kristuksesta perkeleen
tekojen tyhjäksi tekijänä. Uusi
testamentti olisi kuin ilmassa leijaileva
irrallinen höyhen.
Jos ensimmäinen evankeliumi (1 Moos. 3:15) tosiasiallisena
Kristusta koskevana ennustuksena kielletään,
putoaa samalla pohja kaikilta muiltakin Vanhan tetsamentin
Messias-ennustuksilta, Messias-odotukselta (ks.
esim. Matt. 2:2,4; Mark. 8:29; Luuk. 2:25; Joh. 4:25; 7:41-42) ja
Kristus-uskolta, siltä uskolta, joka näkee hänet
Kirjoitusten täyttäjänä ja niiden
ennustamana syntisten Vapahtajana.
Säilyttäessämme Raamatun alkulukujen opetukset pysymme
kristillisellä pohjalla. Jos taas hylkäämme ne,
teemme ihmisperäisen kuvan Jumalasta ja syyllistymme
epäjumalanpalveluun. Näin suuresta asiasta on kysymys.
Erilaiset maailman syntyyn ja vedenpaisumukseen liittyvät tarustot ja
käsitykset omaa Kalevalaamme myöten ovat todisteita siitä, mitenkä oikeasta
uskosta vieraantunut maailma oli eri tahoilla muovannut itselleen mieluisaksi
Jumalan ilmoituksen, tehnyt omat filosofiset rakennelmansa ja luopunut
Jumalan Sanasta.
Vapahtajamme lausuu: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te
totisesti olette minun opetuslapsiani, ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on
tekevä teidät vapaiksi" (Joh.
8:31-32). Kristuksen lunastama armolapsi, pysy vapaana äläkä anna sitoa itseäsi
orjuuden kahleisiin.
MS
|